sami sami .

sami

اهمیت کاردرمانی زودهنگام

کانون حمایت از افراد ناتوان، اهمیت مداخلات زودهنگام در کودکان فلج مغزی را هم مرتبه با اهمیت سیستم آموزشی زودهنگام معرفی کرد. باتوجه به اینکه ماه ها وسال های اولیه زندگی فرصتی استثنایی برای کسب مهارت های تکاملی می باشد.چرا که 80% از توانمندی های مغز آنان تا قبل از 1 سالگی شکل می گیرد.

مداخالت زودهنگام کاردرمانی در فلج مغزی در حدود 1-4 ماهگی به علت حداکثر پتانسیل و سازگاری مغز نوزاد بسیار ارزشمند است. در طول 18 ماه اول زندگی تکامل بسیار گسترده و سریع است. درنتیجه کاردرمانی در این سنین موثر خواهد بود هرچه کودک خدمات مورد نیاز خود را زودتر دریافت کند.موثرتر خواهد بود. کاردرمانی در فلج مغزی زودهنگام نه تنها پتانسیل بهبود نتایج عملکردی را افزایش می دهد،. بلکه می تواند رفاه عاطفی و روانشناختی نوزاد و خانواده را نیز متاثر سازد.

از طرفی خانواده ها بهتر می توانند خود را با نیازهای کودک تطبیق داده وانتظارات بجا و متناسب داشته باشند. بر این اساس کاردرمانی زود هنگام و مفید در کودکان فلج مغزی را سنین زیر 18 ماهگی تعریف می کنند.

تشخیص توسط پزشک و کاردرمان:
پزشک

در تحقیقات متعدد در این رابطه الگوی ارجاع کودکان به کاردرمانی و عوامل موثر بر ارجاع و دریافت بهنگام خدمات بررسی شده است و مشخص شده که عوامل متعددی در ارجاع کودکان دارای مشکل حرکتی به مراکز کاردرمانی دخیل است؛ یکی از فاکتورهایی که در تحقیقات ذکر شده است تشخیص پزشک می باشد.

به طور کلی تشخیص ضایعات حرکتی یچیده و دشوار می باشد.و در 3 حالت ممکن است کودکان تشخیص گرفته و نیاز به خدمات توانبخشی بخصوص کاردرمانی در آنان احساس شود:

نوزادان نارس با وزن کم
نوزادان کامل با وزن طبیعی که در طول دوران نوزادی دارای مشکلات نورولوژیک می باشند.
دسته سوم نوزادانی با وزن طبیعی، دوره بارداری طبیعی وکامل و بدون مشکالت ورولوژیک در دوران نوزادی می باشند.که در این حالت تست ها و غربالگری های اختصاصی پزشک و مشاهدات کاردرمانگر نقش حیاتی ایفا می کند.
درحالت اول تشخیص راحت است.و مشخصا این نوزادان در معرض خطر هستند. در اهمیت ابتال نوزادان پر خطر به نقایص حرکتی Johnson و همکاران دریافته اند که 65 %نوزادان پرخطر که تا سن 18 ماهگی راه نرفته اند؛ تا قبل از 3 سالگی بیماری آنها مشخص شده است.تحقیقات نشان داده است که نوزادان در معرض خطر که سن جنینی زیر 37 هفته دارند.و با وزن کم بدنیا می آیند. زودتر تشخیص مشکالت تکاملی گرفته و در نتیجه زودتر نیز از خدمات کاردرمانی بهره می برند.

شناسایی علایم مشکلات حرکتی توسط خانواده و شروع درمان زودهنگام:
همچنین از آنجایی که در سنین آغازین زندگی، کودکان بیشترین تماس و ارتباط را با والدین خود دارند. والدین توانایی تشخیص مشکالت حرکتی کودکان را دارند.بطوریکه در مطالعات مشخص شده است حساسیت “توانایی والدین در رابطه با تکامل کودک خود” به عنوان یک معیار بسیار مهم د تشخیص زود هنگام فلج مغزی است. در بررسی مطالعات مشخص گردید.که یکی از فاکتورهایی که می تواند.منجر به شروع بهنگام خدمات کاردرمانی شود.و به نوعی بر سن آغاز خدمات کاردرمانی در کودکان فلج مغزی تاثیر داشته باشد. نگرانی والدین در مورد تاخیر در رشد حرکتی نوزاد در حال رشد می باشد.که خود می تواند.برگرفته از میزان آگاهی والدین در رابطه با مراحل رشد حرکتی و سن ایجاد هر کدام از مراحل رشدی باشد.

به طوری که درک والدین از مشکل کودک و ابراز نگرانی در این زمینه یکی از معیارهای مهم است.که می تواند به روند تشخیص زودهنگام فلج مغزی توسط پزشک کمک می کند.قطعا تشخیص زودهنگام پزشکان و چگونگی عملکرد.آنان و اگاه کردن والدین جهت ادامه درمان پس از تشخیص نقش مهمی در شروع زودهنگام خدمات کاردرمانی دارد.با توجه به اهمیت شروع کاردرمانی در کودکان فلج مغزی در بازه یک.تا جهار ماهگی و حداکثر 18 ماهگی لزوم جدی گرفتن علایم تاخیر و مشکلات.حرکتی و مراجعه زود هنگام به پزشک در بهبود نتایج درمانی بسیار اهمیت دارد.

https://www.bagherzadehclinic.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ تیر ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۲۹:۴۶ توسط:sami موضوع: نظرات (0)